• nl
 

Ashtanga vinyasa yoga

Ashtanga vinyasa yoga

Let’s take a Vinyasa

Ben je nieuw met yoga, dan is het van te voren goed om eens een les (of twee, drie) uit te proberen. Bijvoorbeeld een les in Vinyasa yoga. Geen idee wat te verwachten? Suus de Jong legt uit wat deze stijl inhoudt.

Ik zal je eerst vertellen wat mijn redenen zijn om aan Vinyasa te doen. Misschien kun jij je er ook in vinden?

  1. Mijn hoofd legen
  2. Spierkracht ontwikkelen.
  3. Lenigheid creëren.
  4. Toegankelijkheid (de minst zweverige vorm van yoga, sportieve vorm om mee te starten).
  5. Bewust worden van de invloed van je ademhaling en de controle hierover krijgen.

What’s in a name?

Vinyasa yoga is een vorm van yoga die raakvlakken heeft met hatha yoga en die voornamelijk bestaat uit een aaneenschakeling van houdingen op het ritme van je ademhaling. Hatha yoga bestaat daarentegen juist vaak uit statische houdingen. De naam komt oorspronkelijk van Ashtanga Vinyasa Yoga, waarbij de aaneenschakeling van houdingen altijd dezelfde serie is. Bij ‘Vinyasa yoga’ wisselt de volgorde van houdingen per les. Juist door die afwisseling is het makkelijk om je hoofd te legen. Je moet je concentreren om ‘de flow’ te volgen en je niet te vergissen. Het heeft af en toe gelijkenissen met het spel Twister (zet je rechterhand hier en je linkervoet daar….). De kunst is uiteraard niet om alle houdingen precies goed te doen maar om te blijven lachen en genieten.

Vinyasa als een pro…

Om een idee te krijgen van de uitwerking van Vinyasa yoga, hieronder een link naar een korte film (3,5 min.). Prachtig om naar te kijken. Om dit te kunnen, moet je oefenen, oefenen, oefenen…:-)

Vinyasa flow voor meer energie

Bekijk deze film van Esther Ekhart, om een goed beeld te krijgen van een Vinyasa flow serie.

Into the flow

Vinyasa is de eerste vorm van yoga waarmee ik in aanraking kwam en tot nu toe ben ik er nog steeds aan verslingerd! De fysieke kracht die je nodig hebt geeft mij een sportieve kick. Ook de afwisseling met de stretches voelen voor mij natuurlijk en fijn. Tegelijkertijd leegt het mijn hoofd nog veel gemakkelijker dan met hardlopen. Als tip (ook een reminder voor mijzelf om over te blijven waken): zorg dat je goed kunt blijven ademen.

Als je merkt dat je uitgeput raakt (je ademhaling wordt oppervlakkiger/ korter/sneller), maak de houdingen dan minder intensief. Het gevaar is namelijk dat je door de flow smokkelt in het aanspannen van je (buik)spieren. Hierdoor wordt de belasting op je botten en gewrichten te groot en daardoor ontstaat een verhoogde kans op blessures.

Tot slot, just do it

en laat je meeslepen door de flow!

 

Liefs,

 

Suus de Jong